Skip to content
Menu
  • Etusivu
  • Artikkeli
  • MAL-Lehti
    • 2025
      • Lehti 1-2025
    • 2024
      • Lehti 1-2024
      • Lehti 2-2024
    • 2023
      • Lehti 3-2023
      • Lehti 2-2023
      • Lehti 1-2023
    • 2022
      • Lehti 1-2022
      • Lehti 2-2022
      • Lehti 3-2022
    • 2021
      • Lehti 1-2021
      • Lehti 2-2021
      • Lehti 3-2021
      • Lehti 4-2021
    • 2020
      • Lehti 1-2020
      • Lehti 2-2020
      • Lehti 3-2020
      • Lehti 4-2020
    • 2019
      • Lehti 1-2019
    • 2018
      • Lehti 1-2018
    • 2017
      • Lehti 1-2017
      • Lehti 2-2017
      • Lehti 3-2017
    • 2016
      • Lehti 1-2016
      • Lehti 2-2016
      • Lehti 3-2016
    • 2015
      • Lehti 1-2015
      • Lehti 2-2015
    • 2014
      • Lehti 1-2014
      • Lehti 2-2014
      • Lehti 3-2014
    • 2013
      • Lehti 1-2013
      • Lehti 2-2013
      • Lehti 3-2013
    • 2012
      • Lehti 1-2012
      • Lehti 2-2012
      • Lehti 3-2012
      • Jaakko Ojala, YK: ilmastoneuvottelut 1992 – 2012
    • 2011
      • Lehti 1-2011
      • Lehti 2-2011
      • Lehti 3-2011
    • Lehti SMFL kootut 2005-2009
  • Elokuvat
  • Historia
  • Kirjat
  • Mahtavaa Matematiikkaa
  • Nuoret
  • Piilomatemaatikko Manninen
  • Toimitus
  • Uratarinat
  • Uutiset
Kouluopetuksen seminaarisarja

Härkää sarvista -matematiikan osaaminen nousuun!

Posted on 28.6.202423.2.2025

Kouluopetuksen seminaarisarjan päätöstapahtuma pidettiin Oulussa 13.5.2024. Luentosalin tarjosi Oulun yliopiston teknillinen tiedekunta. Tilaisuutta oli mahdollista seurata myös striimauksen kautta. Linkki lähetettiin kaikille osallistujille. Tapahtumassa keskityttiin seminaarisarjan suosituksiin, korkeakoulujen ja työelämän vaatimuksiin sekä motivaation ja oppimisvalmiuksien kehittämiseen. Seminaarisarjaa käsittelevän kirjan alustava vedos oli puhujien ja panelistien käytettävissä. Tavoitteena oli rakentaa tulevaisuuden näkymiä osaamistason kohottamiseen. 

Tilaisuuden avasi MALin puheenjohtaja, dosentti Esko Juuso Oulun yliopistosta. Puheessaan hän kuvasi lyhyesti seminaarisarjan tarvetta, käynnistämistä, toteutusta, yhteistyöverkostoja ja keskeisiä johtopäätöksiä. Luonnontieteellisen tiedekunnan puolesta osallistujat toivotti tervetulleeksi dekaani, professori Maarit Järvenpää. Teknillinen tiedekunnan dekaani, professori Antti Niemi puhui matematiikan merkityksestä ja yliopiston tehtävästä osaamisen kehittämisessä.

Lukion matematiikan ja fysiikan lehtori Piia Haapsaari esitteli lyhyesti kirjan painottaen koottuja suosi­tuksia ja veti kirjan alustavan version pohjalta käydyn kommentointi­kierroksen. LUMA-keskus Suomen johto­kunnan puheenjohtaja Jan Lundell esitteli LUMA-­keskus Suomen verkostoa ja toimenpiteitä. MAOLin toinen vara­puheenjohtaja, matematiikan opettaja Tuula ­Havonen tarkasteli kirjaa opetustyön kannalta ja hänen mielestään haasteet ja mahdollisuudet tulevat hyvin esille. Opettaja ja kustannustoimittaja Lea Linna (Matematiikan ja luonnon­tieteen oppimateriaalit Studeo), puhui digitaalisten työ­kalujen mahdollisuuksista matematiikan ja luonnon­tieteiden opetuksessa. OAJ-YSI:n puheenjohtaja Katarina Kattelus esitteli OAJ:n toimintaa. Hänen mukaansa seminaarisarja on tuonut esille tärkeitä asioita ja sen pohjalta koottua kirja on hyvin hyödyllistä luettavaa opettajille.

Kahvitarjoilun yhteydessä oli mahdollisuus tutustua Studeon oppimateriaaleihin.

Tiede- ja kulttuuriministeri Sari Multala esitti päätös­seminaarille videotervehdyksen. jossa hän korosti koulutustason ja osaamisen merkitystä korkeampaan tuottavuuteen ja työllisyysasteeseen. Muuttuvassa maailmassa tarvitaan erikoistumista, osaamista ja luovuutta. Ikääntyvä yhteiskunta lisää tätä tarvetta. Koulu­laisten matematiikan osaamistaso heikentyminen ja siihen liittyvät lukutaidon haasteet syventävät ongelmia. Korkeakoulutetut opettajat, Opettajankoulutus­foorumi ja LUMA-strategia ovat pohjia haasteiden ratkai­semiseen. Perusopetus, korkeakoulutus ja tiede ovat keskeisiä kriittisiä asioita.

Seuraavana ohjelmassa oli Tuula Havosen juontama paneelikeskustelu. Oulun yliopiston kasvatus­tieteiden tiedekunnan koulutusdekaani, STEAM-dosentti Sari Harmoinen, käsitteli STEAM-pedagogiikkaa, jossa käytetään tekniikkaa, luonnontieteitä ja taidetta lähestymis­tapoina oppimiseen. Opetusneuvos, LOPS-­asiantuntija Leo Pahkin Opetushallituksesta käsitteli opettajien tukemista arviointityössä. Osaamispolitiikan ­johtaja Leena Pöntynen, Teknologiateollisuus ry, toi esille sekä teollisuuden kasvavan osaajatarpeen että mahdollisuudet opetuksen tukemisessa. Kiimingin ­lukion vararehtori, matematiikan ja tietotekniikan opettaja Jussi Tyni kertoi myös opettajatyötään täydentävästä Sähköinen Ope -kanavasta ja sen kautta kehittyvästä toiminnasta. Tapahtuman yli sadalla osallistujalla oli myös mahdollisuus vuorovaikutukseen laittamalla pane­listeille kysymyksiä chat-kanavalle, josta niitä poimittiin juontajalle. Eräät paikallaolijat pääsivät myös esittämään kysymyksensä.

Paneelikeskustelun päätteeksi Petteri Orpon hallituksen tuleva tiede- ja kulttuuriministeri, kansanedustaja ja TEKin puheenjohtaja Mari-Leena Talvitie esitteli puheessaan hallituksen tekemää sitoutumista LUMA-strategiaan ja muita toimia kouluopetuksen kehittämiseen.

Lopuksi MALin puheenjohtaja Esko Juuso kiitti puhujia, panelisteja ja osallistujia erinomaisesta keskustelusta, joka vahvisti tavoitteita ja yhteistyö­suunnitelmia kaikkein tärkeimmän investoinnin eteenpäin viemiseksi. •

Uusimmat

  • Matematiikka ja luonnontieteet tuovat joustavuutta energiankäyttöön
  • Aivojen hoitoa
  • Missä määrin tekoälyä voi ymmärtää?
  • Kvanttitietokoneiden ja tavallisten tietokoneiden yhteispeli
  • Flogistonin viimeiset liekit

Arkisto

Takaisin etusivulle
©2025 | WordPress Theme by Superbthemes.com