Skip to content
Menu
  • Etusivu
  • Artikkeli
  • MAL-Lehti
    • 2025
      • Lehti 1-2025
    • 2024
      • Lehti 1-2024
      • Lehti 2-2024
    • 2023
      • Lehti 3-2023
      • Lehti 2-2023
      • Lehti 1-2023
    • 2022
      • Lehti 1-2022
      • Lehti 2-2022
      • Lehti 3-2022
    • 2021
      • Lehti 1-2021
      • Lehti 2-2021
      • Lehti 3-2021
      • Lehti 4-2021
    • 2020
      • Lehti 1-2020
      • Lehti 2-2020
      • Lehti 3-2020
      • Lehti 4-2020
    • 2019
      • Lehti 1-2019
    • 2018
      • Lehti 1-2018
    • 2017
      • Lehti 1-2017
      • Lehti 2-2017
      • Lehti 3-2017
    • 2016
      • Lehti 1-2016
      • Lehti 2-2016
      • Lehti 3-2016
    • 2015
      • Lehti 1-2015
      • Lehti 2-2015
    • 2014
      • Lehti 1-2014
      • Lehti 2-2014
      • Lehti 3-2014
    • 2013
      • Lehti 1-2013
      • Lehti 2-2013
      • Lehti 3-2013
    • 2012
      • Lehti 1-2012
      • Lehti 2-2012
      • Lehti 3-2012
      • Jaakko Ojala, YK: ilmastoneuvottelut 1992 – 2012
    • 2011
      • Lehti 1-2011
      • Lehti 2-2011
      • Lehti 3-2011
    • Lehti SMFL kootut 2005-2009
  • Elokuvat
  • Historia
  • Kirjat
  • Mahtavaa Matematiikkaa
  • Nuoret
  • Piilomatemaatikko Manninen
  • Toimitus
  • Uratarinat
  • Uutiset
Matemaattisten aineiden kouluopetuksen seminaari

Matemaattisten aineiden kouluopetuksen seminaari: Tampere 29.3.2023

Posted on 5.6.202321.2.2025

Seminaaria suunniteltaessa päätettiin, että sisältö painottuu yläkoulun matematiikan, fysiikan, kemian, tietotekniikan ja yritysyhteistyön näkökulmaan. Seminaarilla haluttiin tuoda hyvällä tavalla esille matemaattisten aineiden opetukseen liittyviä haasteita, toisaalta myös yritysyhteistyöhön liittyviä hienoja toimintamalleja.

Tilaisuuden aamupäivä tarjosi nuorille mahdollisuuden tutustua koulutusta tukevien yhteisöjen toimintaan ja teknologian mahdollisuuksiin. Paikalla esiteltiinkin pelitutkimusta ja VR-lasien mahdollisuuksia kemian opetuksen tukena. Toisaalta oppilaat saivat osallistua energiateollisuuden tietovisaan ja Tiktokkaavan matikan­open päässälaskuhaasteeseen. Aamupäivän osuuteen kutsuttiin myös syksyn matematiikkakilpailun parhaita ja heidän opettajiaan Tampereen ja ympäristökuntien kouluista. Palkitsemispuheen piti MAOL-Pirkanmaan kerhon puheenjohtaja Tiina Karjalainen. Tämän tilaisuuden päätteeksi kuultiin Kristian Kiilin keynote-puheenvuoro pelillisten elementtien käytöstä oppimateriaaleissa.

Iltapäivän tilaisuus alkoi klo 15.00 ja se oli suunnattu opettajille ja koulun toiminnasta kiinnostuneille tahoille. Iltapäivän tilaisuus striimattiin, joten siihen saattoi osallistua myös etänä. Avaussanojen jälkeen vuorossa oli eri toimijoiden lyhyitä puheenvuoroja. Ennen opetusministeri Li Anderssonia ehtivät esiintyä TOMA-hankkeen Virpi Mikkonen ja TikTokkaava Matikanope Visa Saarinen. Sitten saapuikin kiireinen opetusministeri kertoen koulutuksen kuulumisia. Yleisö rohkaistuikin kyselemään kysymyksiä niin, että ministeri oli myöhästyä seuraavasta tilaisuudesta.

Kaksi naista pyöreän pöydän vierellä seisomassa. Taustalla screenillä MAOL-logo.
Tilaisuuden avasivat Tiina Karjalainen ja Tuula Havonen.
Oopetusministeri Li Andersson vihreässä paidassa puhuu mikrofoniin. Taustalla screenilla seminaarin päivämäärä 29.3.2023.
Opetusministeri Li Andersson.

Lyhyitä puheenvuoroja käyttivät vielä Vertex-kouluyhteistyöstä Heikki Myllynen, eMathstudiota esitellen Niina Ahola ja Chat GPT:tä esitteli Tampereen yliopistosta Jyrki Nummenmaa. Majava-kilpailusta kertoi Heikki Hyyrö, TEK asiantuntijana Jussi Nousiainen, MAOL^2 oppimisalustaa esitteli Inkeri Tuomela, Energiateollisuuden kuulumiset toi Henna Hirvonen. Lopuksi vielä MAL:n esittelyn piti Ilkka Norros ja Ville-oppimisalustan mahdollisuuksista yläkoulussa kertoi Pekka Räsänen.

Visa Saarinen puhuu mikrofoniin. Taustalla scriinilla teksti " Kuinka innostaa matematiikan pariin TikTokissa".
Tiktokkaava matikanope Visa Saarinen.

Ilta huipentui paneelikeskusteluun, joka alkoi klo 18. Paneelin aluksi Katja Auttila kertoi, miten suomalainen ohjelmistoyritys Vertex Systems tekee yhteis­työtä koulujen kanssa tarjoamalla kouluille ilmaisia oppilas­lisenssejä. Ennen paneelia MAL ry:n puheenjohtaja ­Esko Juuso alusti seminaarisarjan ideaa.

Kolme naista ja kolme miestä seisovat pyöreiden pöytien takana.
Illan paneelissa olivat mukana tuotekehitystuen päällikkö Lilli Puntti (Kiilto Oy), Touko Apajalahti (Teknologiateollisuus), yläkoulun ja yliopiston opettaja Elina Viro, tutkija Dimitri Tuomela (Joustavavan matematiikkaan) ja paneelin puheenjohtajana toimi tutkija Tuula Havonen. Kuvassa myös MAL ry:n puheenjohtaja Esko Juuso.

Panelisteille esitettiin matematiikan osaamiseen ja merkitykseen työelämässä liittyviä kysymyksiä: 

”Millaisia koulutuspolkuja nuori sulkee pois, jos hän ei opiskele matematiikkaa? Millä koulutusaloilla matema­tiikan osaaminen on välttämättömiä?”

”Miten tämä tiedon puute näkyy työelämässä? Saadaanko teknisille aloille riittävästi osaajia?”

”Korkeakouluhaussa matematiikan osaamisella on joidenkin mielestä liian suuri merkitys. Miksi pitkän matematiikan hyvä arvosana ennustaa menestymistä myös muissa aineissa?” 

Tuula Havonen

Uusimmat

  • Matematiikka ja luonnontieteet tuovat joustavuutta energiankäyttöön
  • Aivojen hoitoa
  • Missä määrin tekoälyä voi ymmärtää?
  • Kvanttitietokoneiden ja tavallisten tietokoneiden yhteispeli
  • Flogistonin viimeiset liekit

Arkisto

Takaisin etusivulle
©2025 | WordPress Theme by Superbthemes.com