
Osallistuin matemaattisen mallinnuksen leirille (2.– 5.6.2019) silkasta uteliaisuudesta. Miten ihmeessä matematiikalla mallinnetaan maailmaa luotettavasti? Olen kerran aiemminkin ollut matematiikka-aiheisella leirillä lukion aikana. Tuolloin opin, miten laajoihin ja suunnattoman pieniin asioihin voidaan vaikuttaa matematiikalla. Tältä leiriltä toivoin samankaltaista uuden näkökulman avausta matematiikkaan. Ilahdukseksenisain juuri sen mitä toivoin ja vähän enemmän.
Leirin aikana opimme, miten matematiikalla pystyy tekemään mallinnuksia, joiden avulla voidaan ennustaa suuntaa antavasti ilmiöitä. Yllätykseksi mallinnuksia ei aina tarvita ennustamisen apuna vaan ainoastaan tilanteissa, joista ei ole tarpeeksi tilastollista tietoa. Mallinnuksella voidaan myös tarkastella, mitkä tekijät ovat kaikista tärkeimmät tapahtuman toteutumiseksi. Tämän kaiken ymmärtämiseksi saimme tuottaa itse omat mallinnuksemme ja lopuksi tarkastella niiden antamia tuloksia.
Leiriläiset muodostivat ryhmiä, joiden tarkoituksena oli yhteistyön voimin mallintaa ahventen pilkkimistä. Tehtävä oli aika haastava, koska kukaan ryhmäläisistäni itseni mukaan lukien ei ollut ohjelmoinut ennen leirille saapumista. Ette uskokaan, miten vaikeaa on ihan tyhjästä pohtia koordinaatistossa liikkuvalle pisteelle fysikaalinen maailma ympärille. Olin kuvitellut, että mallintamisessa vedetään verkkoja toisiinsa kiinni niin, että niistä muodostuu mahdollisimman todenmukainen asetelma. Asia ei tietenkään ihan niin ollut vaan meidän piti etsiä tietoa ahvenista ja sen pohjalta rakentaa kaloille järvi. Minun oli aluksi vaikea kuvitella yksi piste ahvenparveksi ja alue koordinaatistossa parven kotijärveksi. Saimme onneksi runsaskätisesti apua ja tehdessä ajattelun sekä oikeanlaisen tekemisen oppi parhaiten.
En voi sanoa, että osaisin leirin jälkeen mallintaa muita ilmiöitä ilman koodaamisen harjoittelemista, mutta leiri alensi selkeästi rimaa lähteä kokeilemaan itsenäisesti samaa. Aiempaan matematiikkaleiriin verrattuna, jolla olin, sain tästä leiristä enemmän irti ihan sen vuoksi, että ymmärsin paremmin mistä on kyse, vaikka vastaan tuli todella paljon uutta opittavaa niin lyhyessä ajassa. En ole niin numeroiden pyörittelystä kiinnostunut, että olisin tottunut laskemaan koko päivän, minkä takia leiri tuntui vähän raskaalta. Onneksi meillä oli taukoja ja haluni ymmärtää puski minua yrittämään. Leiri avasi sopivassa mittakaavassa käsitystä meitä ympäröivästä maailmasta matematiikan keinoin ja siitä, että minkälaisiin kysymyksiin mallinnuksia kaivataan. Olen hyvin tyytyväinen siihen, että uskalsin lähteä leirille ja suosittelisin sitä kenelle tahansa, joka onkiinnostunut aiheesta ja uskoo jaksavansa oppia uutta yhteen pötköön. •
Safiyah Korhonen