Skip to content
Menu
  • Etusivu
  • Artikkeli
  • MAL-Lehti
    • 2025
      • Lehti 1-2025
    • 2024
      • Lehti 1-2024
      • Lehti 2-2024
    • 2023
      • Lehti 3-2023
      • Lehti 2-2023
      • Lehti 1-2023
    • 2022
      • Lehti 1-2022
      • Lehti 2-2022
      • Lehti 3-2022
    • 2021
      • Lehti 1-2021
      • Lehti 2-2021
      • Lehti 3-2021
      • Lehti 4-2021
    • 2020
      • Lehti 1-2020
      • Lehti 2-2020
      • Lehti 3-2020
      • Lehti 4-2020
    • 2019
      • Lehti 1-2019
    • 2018
      • Lehti 1-2018
    • 2017
      • Lehti 1-2017
      • Lehti 2-2017
      • Lehti 3-2017
    • 2016
      • Lehti 1-2016
      • Lehti 2-2016
      • Lehti 3-2016
    • 2015
      • Lehti 1-2015
      • Lehti 2-2015
    • 2014
      • Lehti 1-2014
      • Lehti 2-2014
      • Lehti 3-2014
    • 2013
      • Lehti 1-2013
      • Lehti 2-2013
      • Lehti 3-2013
    • 2012
      • Lehti 1-2012
      • Lehti 2-2012
      • Lehti 3-2012
      • Jaakko Ojala, YK: ilmastoneuvottelut 1992 – 2012
    • 2011
      • Lehti 1-2011
      • Lehti 2-2011
      • Lehti 3-2011
    • Lehti SMFL kootut 2005-2009
  • Elokuvat
  • Historia
  • Kirjat
  • Mahtavaa Matematiikkaa
  • Nuoret
  • Piilomatemaatikko Manninen
  • Toimitus
  • Uratarinat
  • Uutiset
Kestävä kehitys opetuksessa

Opetuksen kehittäminen on avainasemassa kestävässä kehityksessä

Posted on 5.6.202321.2.2025

Kuva Wynn Pointaux Pixabay

Opetuksella ja tutkimuksella on hyvin suuri merkitys kestävän kehityksen tavoitteiden yhteensovittamisessa. Matematiikkaa ja luonnontieteitä tarvitaan keskeisesti teknologisten ratkaisujen kehittämisessä erityisesti muutostilanteissa. MAL on aloittanut keskustelun aiheesta ja käynnisti yhteistyössä seminaarisarjan. 

Osaajien koulutuksen varmistamiseen tarvitaan koulutus­järjestelmän eri vaiheiden tasapainoinen toiminta. Matemaattis-luonnontieteellisten alojen akateemiset (MAL) aloitti keskustelun koulutuksen ongelmien ratkaisemisesta keväällä 2022. Valmistelussa nousi esille juurihoidon tarve kaikilla kouluopetuksen tasoilla. MAL päätti aloittaa yhteistyössä Matemaattisten aineiden opettajien liiton (MAOL) kanssa seminaari­sarjan matematiikan kouluopetuksen kehittämisestä. Asian välttämättömyyden ja kiireellisyyden vuoksi MAL päätti vastata ensimmäisen seminaarin rahoituksesta.

Kestävässä kehityksessä tarvitaan asioiden yhteensovittamista

Ilmastonmuutoksen torjumisessa tarvitaan moni­puolisesti erilaisia ratkaisuja. Kaavamaiset ratkaisut olemassa olevia vaihtoehtoja kieltämällä tai rajoittamalla on riittämättömiä. Vihreiksi hyväksyttyjen vaihtoehtojen toteuttamiseen tarvitaan aikaa. Ei voida jäädä odottamaan tulevaisuudessa mahdollisesti saatavia joustavia laajennuksia näihin kapeisiin ratkaisuihin. Kestävä kehitys vaatii avointa vaihtoehtojen vertailua ja valintaa – ei kieltoja! Kaikissa ratkaisuissa on sekä etuja että haittoja. Päätöksentekoon ja toteutukseen tarvitaan auto­maatio­alalla hyödylliseksi todettua systeemi­ajattelua yhdistettynä dynaamisiin malleihin ja takaisinkytkentään. Ympäristön kannalta haitallisina pidettyjä ratkaisuja voidaan parantaa toiminnan kehittämisen kautta. Toisaalta ongelmia tuottavat myös vihreää siirtymää edistävät ratkaisut, jos niitä ei viedä eteenpäin tasapainoisesti. Työkaluja ei pidä rajata – on parempi pohtia niiden käyttömuotoja ja kehitysmahdollisuuksia.

On huomattava, että kaikki rajoitukset heikentävät saavutettavaa toiminnan optimin tasoa. Rajoituksia voidaan kuitenkin käsitellä pehmeästi monitavoitteiselta pohjalta. Näin voidaan edistää vihreää siirtymää vaiheittain saavutettavissa olevien resurssien sallimissa rajoissa. Tässä tavoitteita mukautetaan käyttöön otettavien resurssien pohjalta. Tämä lähestymistapa on keskeistä myös sen takia, että suurten muutosten tekeminen vaatii joka tapauksessa aikaa ja eri asioiden vuorovaikutusten ymmärtämistä. Määräpäivät toteutuvat parhaiten, jos myös uudet ratkaisut otetaan mukaan kokonaisuuteen kestävästi. Kaavamaisiin ratkaisuihin velvoittaminen ja päästöoikeuksien ostamisella uhkaavat toimet haittaavat monipuolisten yhteen­sopivien ratkaisujen kehittämistä.

Kaavio systeemiajattelusta.

Matematiikka on luonnontieteiden
ja tekniikan yhteinen kieli, joka tuo
lopulta yhteen eri alojen saavutukset.

Kohteita ovat erilaiset muutostilanteet

Yhteensovittamisen tarve korostuu energia­järjestelmissä. Teollisuusneuvos Timo Ritonummi käsitteli tätä aihe­piiriä hyvin monipuolisesti MALin vuosikokouksen esitelmässä ”Energiaa tarvitaan: tuotettava päästöttömästi, kestävästi ja edullisesti – onnistuuko?” Sääolosuhteiden ja tuotantomahdollisuuksien erot tulee ottaa huomioon. Polttaminen vähenee, mutta tuotannon työkaluna siitä ei ole tarpeen luopua. Vety on pohjimmiltaan energia­siirrin ja siinä avain uusiin polttoaineisiin. Vedyllä on kyllä merkittävää näyttöä pelkistimenä terästeollisuudessa. Globaalisen tason todella suuret erot päästöissä ovat vaativat kehitystyötä. Uusiutuvia ratkaisuja tarvitaan monipuolisesti ja sähkö on vain osa ratkaisua.

Ilmastonmuutoksen eteneminen korostaa tarvetta vähentää päästöjä nopeasti, mutta siinä tulee toimia kaavamaisia ratkaisuja välttäen. Hiilinielujen toiminta ja biotalous liittyvät toisiinsa. Biotalous tuo uusia tuotteita, joten maa- ja metsätaloutta tulee käsitellä yhä enemmän ratkaisujen tuottajana – ei ongelmana. Skaala laajentuu sekä yhteiskunnan että yksilöiden tasolla. Hyvinvointialueiden ongelmien ratkaisemiseen tarvitaan kipeästi ennaltaehkäisyä, jossa korostuu tasapainoinen ravinto, liikunta ja palautuminen sekä poikkeamien tunnistaminen. Elinkaarianalyysi auttaa muodostamaan realistisen kuvan muodostamiseen muutosten etenemisen mahdollisuuksista. Mukana tarvitaan kasvihuonekaasujen päästöjen laskentaa ja tekoäly­pohjaisia terveys­asioiden kehittämis­ympäristöjä ratkaisujen kehittämisessä.

Digitalisaatio mahdollistaa kaikilla näillä alueilla eri näkökulmien tehokkaan yhdistämisen. Suuria toiveita on nostettu tekoälyn soveltamiselle. Tekoäly toimii kyllä ihmisen avustajana aikaisemmin tapahtuneiden ja käsiteltyjen tilanteiden kokoamisessa. Sen avulla voidaan myös tuottaa erilaisia muunnelmia aikaisemmasta. Matkimisella on tietysti aina ollut suuri merkitystä oppimisessa, mutta merkittävästi uudet tilanteet vaativat asiantuntemusta. Myös materiaaleissa oleva virheellinen tieto siirtyy helposti ratkaisuun. Uudet ongelmat tuovat uusia kysymyksiä, joista kaikille ei tekoälyn rakentamiseen sopivaa dataa. Tekoälyn algo­ritmit ovat mukana matemaattisessa tarkastelussa.

Matematiikan ja luonnontieteiden osaamista tarvitaan uuden teknologian kehittämisessä

Asiantuntemusta tarvitaan ja laajoista menetelmä­kokonaisuuksista löytyy työkaluja syvällisempään tarkasteluun. Ilmiöpohjaisissa malleissa matematiikka tukee luonnontieteellisen asiantuntemuksen käyttöä. Älykkäät laskennalliset menetelmät tuovat mukaan ratkaisuja epälineaariseen mallinnukseen. Data­pohjaiset ratkaisut hyödyntävät monenlaisia mallirakenteita. Dynaamiset mallit toteutetaan muutosta kuvaavien malli­rakenteiden avulla. Optimointi on olennainen osa kaikissa data­pohjaisissa ratkaisuissa. Tietojen merkitystasojen ymmärtäminen mahdollistaa mallirakenteiden tiivistämisen. Muutos­tilanteiden tunnistaminen aikaisessa vaiheessa mahdollistaa mukautumisen uusiin olosuhteisiin. Uudet haasteet vaativat urautumatonta menetelmäkehitystä.

Opetuksen tehtävänä on tuottaa osaajat

Matematiikka on luonnontieteiden ja tekniikan yhteinen kieli, joka tuo lopulta yhteen eri alojen saavutukset. Luonnontieteet tarjoavat avaimia esitettävien ratkaisujen toimivuuden analysointiin ja toiminnan mitoitukseen. Uudet ratkaisut ponnistavat perus­tutkimuksesta. Siihen tarvitaan matemaattis-luonnontieteellistä ajattelua. MAL antoi kustantaja ja suomentaja Kimmo Pietiläiselle elämäntyö­palkinnon suomenkielisen tietokirjallisuuden edistäjänä, suomen kielen uudistajana ja yleissivistyksen kartuttajana. Hän on luonut kieleemme uutta käsitteistöä, jonka avulla suomen kielen sisältämä ajatusmaailma pysyy olennaisena osana suomalaista tieteellistä ajattelua.

Tarvitaan monenlaisia osaajia eri aloilla! Urautumattomat-kirja ja MAL-lehti kertovat tästä monia tarinoita. Mahtavaa matematiikkaa -tapahtumien elokuvat tuovat esille merkittäviä matemaatikoita. Opinnäytetöitä ja väitös­kirjoja on palkittu jo neljännes vuosisata. Näin MAL pyrkii innostamaan myös jatkuvaan oppimiseen. Kaikki alat tarvitsevat matematiikkaa ja luonnontieteet ovat keskeisiä uuden teknologian rakentamisessa. Kukaan ei voi hallita kaikkia tarvittavia asioita.

Kouluopetus kohtaa suuria haasteita

Kouluopetus on keskeisessä asemassa osaamisen jatku­vuuden varmistamisessa. Valitettavasti nyt alkaa olla pulaa osaajista samaan aikaan, kun monet ristikkäiset talouden haasteet vaativat yhä monipuolisempien kokonaisuuksien hallintaa. Tutkimus- ja kehittämis­rahoituksen tason merkittävä nostaminen tuo määrällisiä lisä­vaatimuksia. Etenkin huippuasiantuntijoiden koulutus vaatii, että aikaisemmat vaiheet ovat kunnossa.

Yliopistoissa ja yrityksissä on noussut esille huoli matematiikan ja luonnontieteiden kouluissa saavutettavan oppimistason heikentymisestä. PISA-tuloksien romahduksen lisäksi ongelmia näkyy monella tavalla jo opetuksen eri vaiheissa: varhaisnuoret eivät kiinnostu matemaattisista aineista: pitkäjännitteinen ajattelutyö ei innosta; lukiolaiset kokevat matemaattiset aineet haastaviksi; korkeakouluissa aloittavilla on suuria puutteita; alan opettajien aloituspaikat eivät täyty; yliopistoissa joudutaan antamaan tukiopetusta riittävän aloitustason saavuttamiseksi. Tilanne on valta­kunnallisesti vakava. Tutkimukseen ja kehitystyöhön perustuva talouden uudistuminen on vaarassa. Matematiikan ja luonnontieteiden tarve riippuu työ­elämän alueesta, joten joka tapauksessa tasokursseja ja joustavaa etenemistä.

Seminaarisarja kouluopetuksen juurihoitoon

Seminaarisarja etenee vaiheittain. Kiinnostuksen herättäminen alkaa jo varhaiskasvatuksessa ja alakoulussa. Omaksumisen edellytyksenä on, että ymmärtää mistä on kysymys. Painopisteenä on aluksi matematiikka, joka toimii yhteisenä pohjana luonnontieteiden ja tekniikan aloilla. Yläkoulussa haasteena on motivaation säilyttäminen, kun opetettava aineisto kasvaa. Luonnontieteiden vahva mukaantulo ja tietoteknisten taitojen vahvistaminen voidaan tuoda esille matematiikan käyttökelpoisuuden osoituksena. Keskeistä olisi hahmottaa niiden ja teknologian hyödyllisyys jokapäiväisessä elämässä, elinympäristössä ja yhteiskunnassa. Ammatillinen koulutus täydentää tätä ja lukio jatkaa tavoitteenaan tuoda valmiuksia ymmärtää, soveltaa ja tuottaa sekä arvioida matemaattisesti esitettyä tietoa ja edistää matemaattis-luonnontieteellisen ajattelun merkitystä eri alojen kehittämisessä. Itsenäistä työskentelyä tulee lisää mukaan lukiossa ja ammatillisessa koulutuksessa. Valmius ja taito oppimiseen rakentuu kouluvuosien myötä. Kysymys turhaa vai erittäin tärkeää on keskeinen johtaa myös muuttuvissa olosuhteissa tarvittava täydennyskoulutukseen.

Ongelmiin etsitään ratkaisuja hyviksi todettujen käytäntöjen kautta vaiheittain painotetussa tiivistetyssä aikataulussa, jossa aikaisempien vaiheiden tarjoamat mahdollisuudet pidetään esillä ja tunnistetaan niille asetettavia vaatimuksia. Korkeakoulujen ja työelämän vaatimukset pidetään vaiheittain vahvistuen mukana seminaarin koko ketjussa. Motivaation kehittämistä ja ylläpitämistä tarvitaan myös kaikissa vaiheissa tuomaan myös aiemmin turhautuneita mukaan. Yliopistojen koulu­yhteistyön laajentaminen on olennaista.

Seminaaritilaisuudet

Ensimmäisessä Oulussa pidetyssä seminaarissa (11.10.2022) painotus oli vuorovaikutuksellisissa opetus­materiaaleissa, joilla pyritään herättämään kiinnostusta matematiikkaan varhaiskasvatuksessa ja ala-­asteella. Motivaatio rakentuu onnistumisen kokemuksien kautta. Vieraantuminen on vaarana, jos opetus etenee pohja­tasoon nähden liian nopeaan tahtiin. Miten tällainen tasa­painoinen opetus on toteutettavissa hyvinkin erilaisilla tasoilla oleville oppilaille nykyisissä heterogeenisissa luokissa? Ohjelma koostui paneeli­keskustelusta ja ständi­esittelyistä. Seminaari striimattiin ja se herätti hyvin laajaa kiinnostusta uutislähetyksiä ja jatkojuttuja myöten. 

Toinen seminaari (29.3.2023) painottui ylä­koulun matematiikan, fysiikan, kemian, tietotekniikan ja yritysyhteistyön näkökulmaan. Seminaarilla haluttiin tuoda hyvällä tavalla esille matemaattisten aineiden opetukseen liittyviä haasteita, toisaalta myös yritysyhteistyöhön liittyviä hienoja toimintamalleja. Aamupäivä tarjosi mahdollisuuden tutustua koulutusta tukevien yhteisöjen toimintaan ja teknologian mahdollisuuksiin. Iltapäivä oli suunnattu opettajille ja koulun toiminnasta kiinnostuneille tahoille. Opetusministeri Li Anderson oli mukana ohjelmassa, johon sisältyi useiden tahojen lyhyitä esittelyjä. Ilta huipentui paneelikeskusteluun. Iltapäivän ja illan seminaarit striimattiin.

Lukion ja korkeakoulun matemaattisten aineiden seminaari järjestetään Raumalla 15.6.2023. Yhä itse­näisemmässä työskentelyssä tarvitaan perus­asioiden hallintaa. Seminaarisarja huipentuu Porin Suomi Areenalle 29.6.2023 aiheella Matemaattiset aineet ja työelämä. LUMA-keskus maksaa osallistumisen. ­Matemaattis-luonnontieteellisen ajattelun edistäminen yleistiedon monipuolistamisessa on laajaa yhteis­kunnallista vaikutusta.

 Julkisuus ja julkaiseminen

Linkit tallenteisiin, videoihin ja muuhun aiheeseen liittyvään uutisointiin kootaan MALin sivuille https://www.mal-liitto.fi/. Tilaisuuksiin liittyviä artikkeleita julkaistaan MAL-lehdessä ja Dimensio-verkkolehdessä. Materiaalien ja keskustelujen pohjalta kootaan syksyllä 2023 kirja, jossa syvennetään seminaarisarjan kokemuksia. Sarjan tukijat tuodaan esille kaikissa julkaisuissa. •

Esko Juuso

Uusimmat

  • Matematiikka ja luonnontieteet tuovat joustavuutta energiankäyttöön
  • Aivojen hoitoa
  • Missä määrin tekoälyä voi ymmärtää?
  • Kvanttitietokoneiden ja tavallisten tietokoneiden yhteispeli
  • Flogistonin viimeiset liekit

Arkisto

Takaisin etusivulle
©2025 | WordPress Theme by Superbthemes.com